Valokuvaus talvella ulkona tarkoittaa paljon tuulta, pakkasta, kosteutta, sekä erityisesti seisomista lähes paikallaan. Kerrospukeutuminen on korvaamaton. Kerrospukeutumista on hyvä harrastaa myös käsineissä vaikkapa niin, että laittaa talvirukkasten alle kevyemmät sormikkaat joiden kanssa kameran operointi onnistuu helposti. Tällöin kädet eivät jää paljaaksi kuvatessa tai kameraa säätäessä.
Mikäli tuntuu että voi olla tarvetta maata kylmällä pinnalla tai polvistua pidemmiksi ajoiksi, on hyvä pakata mukaan jonkinlainen alusta, kuten telttapatja, foliohuopa tai ihan perinteinen vaahtomuovinen istuinalunen.
Jos kuvauksissa on malli mukana, niin on hyvä idea pakata mukaan paksua vilttiä tai vastaavaa jotta lämmittely kuvausten välissä on mukavaa, helppoa ja tehokasta.
Lämpöisenä pysymiseen on olemassa myös tehokkaita apuvälineitä, kädenlämmittimiä. Kädenlämmittimiä on monenlaisia, mutta yleisimmät lienevät geelimäiset keittämällä uudelleenkäytettävät. Ne lämpenevät aktivoinnin jälkeen tuotteesta vaihdellen useista minuuteista jopa puoleen tuntiin. Toinen yleinen vaihtoehto on kertakäyttöiset rautajauholla toimivat pussit, jotka tuottavat aktivoinnin jälkeen lämpöä intensiivisemmin ja hieman pidempään. Molemmista voi löytää yllättävän pelastuksen kun kylmä yllättää.
Akkujen varaus vähenee huomattavasti nopeammin kylmässä. Se johtuu hieman yksinkertaistettuna akkujen tarvitsemien kemiallisten reaktioiden tarpeesta, mitkä hidastuvat kylmässä. Jos vara-akut on mukana täyteen ladattuna, mutta jätetty esimerkiksi kylmenevään kamerarepun sivutaskuun, voi akut huutaa tyhjyyttään kun niitä oikeasti tarvitsisi. Akut kannattaa siis talvella kuvatessa kantaa mukana lämpimässä, kehoa vasten vaikkapa takin povitaskussa.
Talvimaisemissa saattaa helposti nälkä yllättää, ja nälkäisenä on vaikeaa keskittyä kuvaamiseen tai ylipäätään pysyä lämpimänä. Ota mukaan vähintään jotain pientä kylmää kestävää evästä, voileipä tai energiapatukoita. Tärkein kuitenkin on lämmin juoma, kahvi tai kaakao, mukaan luotettavaan termoskannuun. Mikään ei piristä valokuvausreissua niin kuin kunnon evästauko keskellä kaunista Suomen luontoa.
Valokuvatessa hämärässä valotuksen vähyys toisinaan pakottaa käyttämään pidempää valotusaikaa, mikä tarkoittaa, että kamera on syytä pitää paikallaan. Paras tapa tähän on kunnollinen kamerajalusta. Kunnon jalusta kestää viileää ja vaihtelevia maastoja, siinä missä kevytmuoviset halpisversiot saattavat kylmässä halkeilla rikki kesken kuvausten.
Vaativissa olosuhteissa myös valokuvauskalustolla on merkitystä. Obiskalla on käytössä pääasiassa vain parempilaatuisia L-sarjan linssejä, jotka sääsuojauksensa ansiosta sopivat hyvin Suomen vaihteleviin ja ajoittain melko ankariin olosuhteisiin. Nämä linssit ovat hieman parempia ja kestävämpiä kuin tavalliset vastaavat.
Lisätietoja L-sarjan linsseistä howtogeek-blogissa.
Maisemakuvausta suunnitellessa on hyvä kiinnittää huomiota valoisan ajan rajallisuuteen. Kuvauspäivät on parempi aloittaa etuajassa kuin liian myöhään, ja kuvauspaikkaa miettiessä on hyvä ottaa huomioon mistä aurinko nousee, ja mihin se laskee.
Suunnittelun helpottamiseksi kännykkään voi ladata esimerkiksi kympillä Sun Seeker -sovelluksen, joka näyttää mihin aikaan ja mistä suunnasta aurinko nousee ja laskee. Samankaltaisia sovelluksia löytyy paljon Androidille ja iOSille.
RAW-kuvaus antaa hieman enemmän säätövaraa jälkikäsittelyyn, ja sitä tulisi suosia erityisesti ulkokuvauksessa talvella. Valo on kovaa, lumi sinertävää, ja heijastuksia on kaikkialla. Oikean valotuksen löytäminen voi olla hankalaa.
Monissa kameroissa valotuksen mittaus on standardisoitu keskiharmaaseen, jota aurinkoisena päivänä ei juuri näy. Tällöin on hyvä kokeilla hieman ylivalottaa mittaukseen nähden, näin kompensoiden harmaan puutetta.
Lumisessa vaaleassa maisemassa histogrammi on valaistuksen arviointiin parempi työkalu kuin heijastava LCD-näyttö. Jos kamerassasi on mahdollista esikatsella otettuja kuvia etsimen läpi, käytä myös sitä.
Oikean valkotasapainon löytäminen lumessa voi olla haastavaa. Jos kuvista tulee liian sinertäviä lumen takia, kannattaa kokeilla valkotasapainoasetuksista löytyvää salamalle tarkoitettua "Flash"-asetusta. Se on tehty kompensoimaan salamavalon sinisyyttä, ja toimii samaan myös lumen kanssa. Kannattaa kuitenkin varoa ylikompensointia ettei maisemasta tule keltaista.
Kovassa pakkasessa viilentyneen kuvauskaluston lämmetessä tapahtuu kondensaatiota, jossa lämpimän ilman kosteus tiivistyy vedeksi kylmille pinnoille. Kamera kannattaa laittaa tiiviiseen muovipussiin jo ulkona pakkasessa ja jättää reilusti kylmää ja kuivaa ulkoilmaa myös pussin sisälle. Muistikortin voi ottaa huoletta kamerasta pois jo ennen pussiin sulkemista.
Siirtyessä sisätiloihin suljetun pussin annetaan lämmetä hiljalleen, jolloin vältetään kondensaatioveden muodostuminen kameran osien sisäpuolelle. Mahdollinen kosteus tiivistyy pussin ulkopinnalle ja kameran elektroniikka kiittää.
Pidä itsesi ja akut valokuvausreissulla lämpimänä, huolehdi ravinnosta ja suunnittele kuvaussijainti etukäteen, sillä talvella aikaa harhailuun on huomattavasti vähemmän. Pidä huolta että kalusto on tarpeeksi laadukasta olosuhteisiin nähden, ettei kamera kerää kosteutta ja jalusta halkeile pakkasessa.
Erinomaista valokuvaustalvea kaikille ammattilaisille ja harrastajille!